Sarpsborg roklubb

Sarpsborg Roklubb ble stiftet sommeren 1932 og allerede 22. august samme år var den nystartede klubben arrangør av sin første roregatta. Klubbens første klubbhus ble innviet under denne roregattaen. Klubbhuset var en låve i Høysand og de første regattaene ble også holdt i Skjeberg. Det ble lagseier for klubben med Herman Schultz, Robert Struck, Arvid Lerkerød, Knut Winter og cox Oddvar Trondsen.

Skrevet av Lars Cato Skaar

Inspirasjonen til å starte roklubb kom da Sarpsborg holdt den store Østfoldutstillingen i 1930. Da ble det nemlig arrangert kapproing på Tunevannet. Et par år senere ble altså Sarpsborg Roklubb stiftet. Den første tiden fikk klubben hjelp av Fredrikstad Roklubb for å komme i gang.

Sarpsborgs roklubbs første klubbhus sto ferdig i 1937. Foto: ukjent

Tunevannet var bedre egnet til roregatta enn Skjebergkilen og i 1937 holdt de sin første konkurranse her. Like etter ble roklubbens første skikkelige klubbhus innviet.

Frank Hansen (fremst) og Svein Thøgersen under trening på Årungen i 1971. Foto: Henrik Ørsted

Det var stor aktivitet i klubben i årene frem til krigsutbruddet i 1940, men i likhet med all annen idrett i Norge var det ingen aktivitet i klubben under krigsårene. Tyskerne tok sågar beslag i klubbhuset og båtene. Klubbhuset var i så dårlig forfatning etter fem år med tysk ramponering at klubben ikke kom i gang med roing før i 1946.

Klubben var aktiv etter krigen og vant sitt første norgesmesterskap i 1952 i Bergen. Laget som vant firer med styrmann var Otto Olsen, Knut Sandersen, Henry Asplund, Kjartan Engstu og cox Jan Johansen.

På slutten av 50-tallet var det veldig liten aktivitet i klubben, men dette tok seg kraftig opp på 60-tallet. I 1969 markerte Svein Thøgersen som reserve i EM og høydepunktet kom med hans sølvmedalje fra München-OL i 1972. Svein rodde dobbeltsculler sammen med Frank Hansen fra Oslo.

Roerne fra Sarpsborg Roklubb fortsatte å hevde seg utover på 70-tallet og i 1975 vant de hele 37 medaljer i junior-NM.

Klubben innviet sitt nye klubbhus i 1980. Klubbhuset var vesentlig større enn sin forgjenger og hadde også selskapslokale.

Klubben opplevde sin tredje storhetsperiode på 90-tallet hvor blant andre Jon Espen Skogdalen, Vegard Johansen, Tomas Haug og Cato Hansen hevdet seg i NM og Lars Yngvar Tømmerholt og Lars Erik Eriksen endte på sølvplass i nordisk mesterskap.

Klubben arrangerer Tunevanns-regattaen hvert år.

Tunevanns-regatta i 1985. Foto: Erling Bakken

Kilde: Erling Bakken - Sarpsborg-idretten gjennom 100 år